Jak obecna sytuacja epidemiologiczna wpływa na branżę nieruchomości? Klienci wciąż są zainteresowani zakupem mieszkania i domu, dlatego też pośrednictwa stosują wszelkie możliwe sposoby aby zapewnić bezpieczeństwo osób poszukujących własnego M

W marcu było zbyt wcześnie na wyciąganie wniosków dotyczących wpływu pandemii ale jednak już wtedy rynek zamarł, toczyły się tylko bieżące sprawy, ale i one się przeciągały ze względu na pozamykane urzędy. Około 70% pośredników zauważyło wyraźny spadek zainteresowania zakupu mieszkania i domu.

Pośrednictwa dokładały wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim osobom zainteresowanym zakupem mieszkania czy domu i maksymalnie zminimalizować ryzyko zagrożenia. Podawane wartości osób chorych były na poziomie 300.

Sytuacja jest jednak dynamiczna. Niemal każdego dnia media donoszą o kolejnych ofiarach koronawirusa i rekordach dotyczących nowej liczby zachorowań. Pojawienie się COVID-19 zapoczątkowało ogromne zmiany w każdej gałęzi gospodarki. Jego efektem jest szereg restrykcji, mających na celu próbę zahamowania pandemii na terenie kraju. Jednak nie da się sprzedawać i wynajmować nieruchomości na odległość. Dlatego Agenci tworzą zasady bezpieczeństwa w czasach pandemii.

 

Mimo spowolnienia gospodarki rynek nieruchomości nie zwalnia. Klienci wciąż szukają nieruchomości, zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Praca w tej branży to przede wszystkim relacje międzyludzkie. Wiosenny zamkniecie, czy późniejsze ograniczenie kontaktów spowodowały, że większość prezentacji czy rozmów przeniosła się do internetu. Jednak każdy chce ostatecznie na własne oczy zobaczyć nieruchomość.

Stąd pilna stała się konieczność określenia zasad zachowania w sytuacji istniejącej pandemii – tak, by klienci biur pośrednictwa mogli czuć się bezpiecznie. Z inicjatywy organizacji społecznych oraz podmiotów komercyjnych (Polska Federacja Rynku Nieruchomości (PFRN), lokalne stowarzyszenia pośredników, została wdrożona Karta Bezpieczeństwa COVID19. Jest to pierwsza w Polsce inicjatywa, skierowana zarówno do pracowników jak i klientów.

Aby zwiększyć świadomość bezpieczeństwa w kontaktach biznesowych między pośrednikami i innymi podmiotami zaangażowanymi w transakcje, wszystkie działania związane m.in. z dystansem społecznym, dezynfekcją rąk i pomieszczeń, zabezpieczaniem twarzy maseczkami, zachowaniem podczas prezentacji czy w kancelarii notarialnej są opisane i wysyłane mailem klientom przed spotkaniami. Karta Bezpieczeństwa COVID19 – zbiór zasad, procedur oraz zaleceń – gwarantuje klientom, że jej sygnatariusze są świadomi, odpowiedzialni i przygotowani do nowych wyzwań. Lista firm, które wdrożyły Kartę znajduje się na stronie kartabezpieczenstwacovid19.pl. Poprzez stronę można również przystąpić do tej inicjatywy.
Specjaliści działający na rynku nieruchomości mają świadomość, że istotna jest mobilizacja całego środowiska. Dlatego już pół tysiąca firm z całej Polski zostało sygnatariuszami Karty Bezpieczeństwa COVID19 i liczba ta stale rośnie. Kartę Bezpieczeństwa COVID19 i firmy biorące udział w programie wyróżnia charakterystyczny logotyp. Został stworzony na potrzeby tej inicjatywy i jako znak czasów ma szansę wpisać się w krajobraz rynku nieruchomości. Listę podmiotów biorących udział w programie, procedury, zalecenia i materiały graficzne można znaleźć na stronie: https://kartabezpieczenstwacovid19.pl/

Obecnie mamy klikanaście tysięcy zachorowań a rynek nieruchomości  dalej idzie do przodu. Zmienili się tylko klienci, są bardzo świadomi co chcą, mają bardzo określone potrzeby i co najważniejsze, poszukują aby kupić a nie po oglądać.  Kolejną grupą klientów są klienci inwestycyjni którzy kupują pod wynajem, ale najlepiej z najemcami. Uważają że kryzys i każdy straci nawet oni, ale uważają że najmniej stracą na nieruchomościach.

Podsumowując koronawirus na tą chwilę nie bardzo wpływa rynek nieruchomości ale jak wiemy gospodarka jest w fatalnym stanie a to są naczynia powiązane.

 

 

 

 

 

 

Compare listings

Porównać